دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: باتوجه به دستورالعمل تنظیم شده هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نیست؛ به عبارت دیگر این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و من اطمینان دارم که در نهایت موفق نخواهد شد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، ایلنا نوشت: مهدی دادفر در پاسخ به این پرسش که وزیر صمت اعلام کرد که لیست شرکتهای واجد شرایط واردات خودرو تا چند هفته آینده اعلام خواهد شد آیا جزئیاتی در زمینه لیست شرکتهای واردکننده دارید؟ گفت: وزارت صمت 17 مهر جلسهای با حضور شرکتهای که در گذشته نمایندگی واردات را برعهده داشتند برگزار کرد.
وی دستورالعمل واردات خودرو را غیر منطقی و غیروارداتی عنوان کرد و افزود: باتوجه به دستورالعمل تنظیم شده هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نیست؛ به عبارت دیگر این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و من اطمینان دارم که در نهایت موفق نخواهد شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در دستورالعمل آمده است که وزارت صمت اختیاری در زمینه تخصیص ارز ندارد و در این زمینه بانک مرکزی باید ورود کند؛ اینجا این پرسش مطرح است که اگر وزارت صمت نمیخواهد ارز برای واردات تخصیص بدهد پس با چه منطقی اقدام به تدوین دستورالعمل کرده است؟
دادفر با بیان اینکه باید نرخ عوارض گمرکی، تعرفه گمرکی و تعداد اسقاط خودرو در دستورالعمل مشخص شود، اذعان کرد: وزارت صمت به شرکتهای واردکننده اعلام کرده که خودروها بعد از واردات باید در بورس عرضه شوند و بعد از فروش یک سود عادلانه به واردکننده داده میشود. اینجا این پرسش مطرح است که چه نوع کالایی با این روند وارد و بفروش رسید؟
وی ادامه داد: ماده 4 حمایت از مصرفکننده در این واردات برقرار است یا خیر؟ آیا الزم به وجود آمدن شرکت نمایندگی و خدمات پس از فروش وجود دارد؟ آیا وزارت صمت بهدنبال واردات خودروهایی مانند پروتون، سوبارو، ولوو و هوندا است که یک قطعه آن در بازار پیدا نمیشود؟ آیا سازمان ملی استاندارد به هر شرکتی گواهی انطباق استاندارد را میدهد؟ آیا با 10 هزار یورو میتوان خودرو وارد کرد؟ به نظر میرسد این دوستان اهل واردات خودرو نیستند و با قواعد واردات آن آشنایی ندارند و نمیتواند اقدام به واردات کنند.
این کارشناس حوزه واردات با اشاره به لزوم مشخص شدن تکلیف ماده 2 آییننامه واردات خودرو، افزود: اگر میزان سود برای واردکننده خودرو مشخص نباشد واردکننده نتواند خود خودرو را بفروش برساند بدون تردید رغبتی برای ورود به این بازار ندارد. واردکنندگان شبکه نمایندگان، خدمات پس از فروش و هزینه تبلیغات دارد و باید این هزینهها را جبران کنند من نمیدانم با چه منطقی از کار اشتباه و نامفهوم دفاع میکنیم.
دادفر با بیان اینکه خودرویی زیر قیمت خودرو داخلی وارد و فروخته نخواهد شد، افزود: ایران 40 سال است که صنعت خودروسازی دارد و دولت مالک این صنعت است و دولت بازار را بهگونهای تنظیم میکند که به نفع این خودروساز تبدیل شود و نمیتواند کاری انجام دهد که به ضرر آنها تمام شود. ارزانترین خودرو داخلی حدود 200 میلیون تومان است آیا وزارت صمت میتواند مجوز واردات خودرو 150 میلیونی را بدهد؟ بدون تردید پاسخ منفی است و دولت در راستای حمایت از تولید داخلی نمیتواند خودرو زیر قیمت تولید داخلی وارد کند.
وی تاکید کرد: اگر واردات پورشه و خودروهای هیبریدی ممنوع است برای همه باید ممنوع باشد چرا فروش این خودرو برای اموال تملیکی ممنوع نیست؟ مردم چون این پرسشها را دارند و جوابی برای آنها پیدا نمیکنند ناراحت میشوند، ثبت سفارش در دولت قبلی بسته شد و خودروها ماند اما امروز دولت میتواند آنها را بفروشد و سود آن عاید خودش کند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
گمرک ایران از واردات 494 هزار و 495 دستگاه گوشی تلفن همراه به کشور در فروردین ماه امسال خبر... 10 اردیبهشت 1403
از واردات خودرو به ایران بیش از یک قرن میگذرد که در طول این سالها چندین مرتبه متوقف و... 27 فروردین 1403
رییس اتحادیه خودروی تهران گفت: با ورود به سال جدید قیمتها با توجه به افزایش نرخ دلار... 20 فروردین 1403
رئیس سازمان توسعه تجارت در نامهای خطاب به مدیران شرکتهای واردکننده خودرو خواسته... 7 فروردین 1403
ارزش واردات گوشی تلفن همراه که به 2 شیوه تجاری و مسافری در سال 1402 وارد کشور شد، 3 میلیارد... 6 فروردین 1403
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از اقدامات وزارت صمت در واردات خودروی... 26 اسفند 1402
در پی طرح درخواست تسریع در اجرای آییننامه اجرایی بند (و) تبصره (7) قانون بودجه سال 1402 کل... 17 اسفند 1402
شواهد و آمارها نشان میدهد ایران از صادرکننده بنزین در حال تبدیل شدن به یک واردکننده... 9 اسفند 1402
نظرات شما